28.6.10

Ketenangan itu hanya dengan redha-Nya.

Alhamdulillah. Ketenangan yang tak mungkin dapat di gambarkan. Tak senang dan tak susah pun nak dapat. Semua berbalik diri kita.

Dah lama saya menunggu sebuah ketenangan yang hakiki. Jauh saya berlari mencari. Basah berpeluh badan. Sesak nafas penat. Tak mudah. Tapi tak susah.

Betul kata ustazah zaman sekolah. Apa yang di buat, segalanya perlu pulang kepada-Nya yang Esa. Dari sekecil kecil perkara hingga ke sebesar besarnya. Bukan hanya ibu bapa yang perlu di pohon restu, tapi Dia yang Maha Kuasa yang utama.

Duduk berteleku di sejadah lusuh, bercerita perihal kehidupan dengan-Nya, mengadu segala rasa di hati, menangis memohon petunjuk, semua membawa kepada ketenangan yang tak di sangka. Yang tak dapat di rasai jika tidak melakukan. Tak dapat di mana mana. Alhamdulillah, Allah izinkan saya untuk merasa nikmat itu Semoga berkekalan.

Kawan, ketenangan itu perlu di cari. Ia tak datang sendiri. Bila diri dekat dengan-Nya, tenang itu lebih terasa. Tenang yang lain dari yang lain. Mohon-lah dari-Nya yang Esa. Tak susah. Jangan pernah lupa pada-Nya.

Bila ayat Al-Quran meniti di bibir dengan hati ikhlas membaca, terasa sejuk menusuk di kalbu. Sungguh. Perasaan yang tak akan kita dapat bila menyanyi, atau bercakap. Itu ketenangan yang sebenar.

Kawan saya ada berkata, '' Hati terasa legaaa sangat bila membaca al-quran di tangga depan Kaabah. Lega yang lain sangat. Tak dapat di mana mana. Alunan ayat al-quran itu sendiri."
Ok, saya cemburu amat dengan beliau. Sudah pun menjejak kaki ke rumah Allah.
Tengok, betapa. Ketenangan itu tak datang sendiri, tapi perlu di cari. Namun, tak susah. Usaha lebih, Insyaallah. Allah sentiasa bersama kita.




Usaha keras untuk mendapat Cinta-Nya.

0 comments: