25.6.10

Pilihan


' Pilihan yang baik seorang hamba adalah apa yang Allah pilihkan baginya, sebab Allah lebih mengerti tentang pilihan itu daripada dia sendiri terhadap dirinya, dan Allah lebih mengasihi hambaNya daripada ibu yang melahirkannya. Kerana itu, seseorang hamba harus menerima ketentuan Tuhannya dan menyerahkan semua kepadaNya, dan mencukupkan diri dengan kecukupan yang diberikan Tuhan kepadanya. '

Oleh itu, wajar ke kita mengeluh bilamana pilihan yang ada tak seperti yang kita harapkan. Lantas pilihan yang di buat tidak menghasilkan sesuatu menurut kehendak kita.

Selalu kita mengeluh kan. Saya pun. Mengaku. Setiap yang terbentang di depan mata, dapat di miliki tidak pernah pun berasa puas. Sentiasa ada keluhan dari mulut saya. Naifnya. Ayat di atas sudah cukup untuk menerangkan segala. Masih perlu ke saya mengeluh?

Allah tu kan adil. Dia selalu merancang yang terbaik untuk hambaNya. Walau permulaan kita tak nampak tapi ada hikmah di sebalik yang berlaku. Tapi, kenapa saya masih mengeluh.?

Saya ada pilihan. Samaada menghabiskan masa di depan internet melihat facebook semata atau mengisi dengan pembacaan ilmuan. Tapi, apakah yang menjadi pilihan saya.? Anda bagaimana?

Saya juga ada pilihan. Samaada menulis blog kisah cinta, kisah peribadi, kisah manusia, diri sendiri, kisah politik, perkara ilmiah atau yang berbentuk islamic? Semua pilihan di atas tangan kita. Kita yang mencorakkannya. Kemudian, kenapa masih mengeluh bila kata blog ini sia sia, tiada faedah dan tidak releven? Sedangkan pilihan semua di tagan kita untuk menjadikan bentuk apakah blog kita.

Kalau dahulu, bagi saya blog adalah diari. Tempat luahan cerita hati. Sekarang, saya sedar seperkara. Kenapa tidak saya ikut jejak langkah mereka yang hebat di luar sana. Menyampaikan sesuatu untuk di kongsi ramai. Contoh terdekat ada depan mata. Adik saya sendiri. Blog yang menyejuk hati. Penuh dengan perkongsian ilmiahnya. Menjadi ingatan pada Yang Esa tidak pernah lekang.

Ok, saya akui. Blog saya tiada pengikut. Tapi, cukuplah saya sebagai pengikutnya. Kenapa? Sebab saya akan mengulang baca apa yang saya tulis. Oleh itu, mungkin tulisan saya hari ini akan menjadi pedoman untuk saya sendiri masa depan nanti. Jadi, tak perlu lah menulis hanya kerana mereka. Tapi, tulis juga untuk diri sendiri.

Hari ini, saya telah membuat pilihan. Pilihan untuk terus mengikuti blog blog ilmiah yang ada. Tidak lagi masa saya habiskan dengan perkara tak berfaedah. Sekurangnya ilmu bertambah. Insyaallah. Mudah mudahan.

Asal ada niat, sudah dapat pahala, kan. Apalagi jika melaksanakan. Jadi, sila lakukannya, Wahida.

Sesungguhnya, Allah mengetahui setiap yang ada di dalam hati walau terlintas sedetik cuma.


0 comments: